في خضم التدافع الدرامى الذي تشهده الساحة الفنية خلال شهر رمضان الحالى، ومع استمرار توافد الوجوه الجديدة، إلى جانب تعارض مواعيد عرض المسلسلات كالعادة، رغم كثرة جداول الإعادة.. اسمحوا لى أن أصحبكم إلى رحلة ممتعة لأشهر الإفيهات الضاحكة الباكية التي جاءت على لسان نجوم الأمس واليوم على أساس أنه «من فات قديموه تاه، واللى مالوش خير في القديم مالوش بركة في الجديد»، خاصة أن هذه الإفيهات بمختلف أزمنتها يستخدمها الكثيرون على الإنترنت للتعبير عن مواقف مشابهة لهم كنوع من التنفيس أو التلقيح بشكل غير مباشر، وبالتالى تعالوا نِسلى صيامنا ونبدأ من أيام الزمن الجميل مرورًا بعصر الانفتاح الارتجالى ثم وصولًا إلى الألفية وسنينها على سبيل المثال لا الحصر.
■ «أحلى من الشرف مافيش.. يا آه يا آه» توفيق الدقن من فيلم «أحبك يا حسن».
■ «الليلة يا عمدة.. هي حبكت» سناء جميل وصلاح منصور من فيلم «الزوجة الثانية».
■ «إنسان الغاب طويل الناب» زينات صدقى من فيلم «ابن حميدو».
■ «هو بعينه وغباوته ووشه العكر» رياض القصبجى من فيلم «إسماعيل ياسين في الأسطول».
■ «قطيعة ماحدش بياكولها بالساهل» راقية إبراهيم من فيلم «ريا وسكينة».
■ «ماتبسطهاش أكتر من كده» عبدالسلام النابلسى من فيلم «شارع الحب».
■ «يالك من شنقيط» عبدالمنعم إبراهيم من فيلم «السفيرة عزيزة».
■ «ثانية واحدة أروح أتحزم وأجيلك» إستفان روستى من فيلم «ليلى بنت الأكابر».
■ «بوز جزمتك يدل على أنوثة طاغية» فؤاد المهندس من فيلم «مطار الحب».
■ «الله ينكد عليك وعلى عمرك يا مصيبة» على الكسار من فيلم «سلفنى تلاتة جنيه».
■ «اسألينى أنا.. أمك مدوباهم اتنين» مارى منيب من فيلم «حماتى ملاك».
■ «تعالى فتشنى فتش» إسماعيل ياسين من فيلم «ابن حميدو».
■ «يا صفايح الزبدة السايحة يا براميل القشطة النايحة» عبدالفتاح القصرى من فيلم «لو كنت غنى».
«وإنت تشيل هم بكره ليه مش يمكن ربنا ياخدك» محمود المليجى من فيلم «رصيف نمرة خمسة».
■ «يجب أن يرسلوا الملايات اللف والطرح للمحاربين القدماء في باريس» يوسف وهبى من فيلم «إشاعة حب».
■ «عشان بختى أنا، بتاع الكلب يلبس باشا والباشا يلبس لى جناينى» نجيب الريحانى من فيلم «غزل البنات».
■ «أنا اللى جبت ده كله لنفسى» عبدالمنعم مدبولى من فيلم «الحفيد».
■ «بلدى طنطا وأنا أحب أعيش أونطا» عادل إمام من فيلم «لصوص لكن ظرفاء».
■ «الدنيا مليانة ناس حلوة بس الحظ بيحدف علينا بهايم» عادل أدهم من فيلم «الفرن».
■ «أنا بدور على شغل 24 ساعة لدرجة إنى مش فاضى أشتغل» محمد هنيدى من فيلم «وش إجرام».
■ «هو كله ضرب ضرب مافيش شتيمة» علاء ولى الدين من فيلم «الناظر».
■ «عايز تحتفل بالالتصاق يا صايع يا ملتصق» حسن حسنى من فيلم «عبود على الحدود».
■ «إيه اللى جاب القلعة جنب البحر» محمد سعد من فيلم «عوكل».
■ «يا ترى الحمام فاضى ولا أتصرف في أي درج» أحمد حلمى من فيلم «ظرف طارق».
■ «نحن نختلف عن الآخرين خالص» كريم عبدالعزيز من فيلم «محطة مصر».
■ «هنا إنت على الأرض إنما فوق مافيش غير نسوان زنانة وعيال فرافير» خالد صالح من فيلم «فتح عينك».
■ «بيقولك جمجمتو لوز اللوز والشاسيه بتاعها حنين هتطبع معانا على أي قالب وبسرعة» بدرية طلبة من فيلم «لا تراجع ولا استسلام».
■ «الارتباط ده عايز طاقة مش موجودة عندى أصلًا» إيمان السيد من مسلسل «اللى مالوش كبير».
■ «ماشى يا خال هأقتله وأديلك رنة» ماجد الكدوانى من فيلم «عسكر في المعسكر».
■ «هو ده الإتوبيس اللى هيودينا الرحلة.. ده مايوديناش الناصية اللى جاية» حجاج عبدالعظيم من فيلم «عايز حقى».
■ «أنا ممكن أتجوز واحدة غلطت مرة قبلى لكن أتجوز واحدة غلطت مع سكان القاهرة وضواحيها وعلى المقيمين خارجها مراعاة فروق التوقيت» طلعت زكريا من فيلم «حاحا وتفاحة».
■ «شكلك فاهم يا نصة» هانى رمزى من فيلم «غبى منه فيه».
■ «يا ناس يا لوكال يا شعبيين» أحمد مكى من فيلم «إتش دبور».
■ «طاعة الوالدين أهم من طاعة الأب والأم» على ربيع من «مسرح مصر».
■ «إحنا شعب انتصر ف حرب ٧٣ سنة ٦ أكتوبر» عمرو عبدالجليل من فيلم «كلمنى شكرًا».
التعليقات